Tyskland dag 6

26 April.

Tidigt på måndagsmorgonen klev vi upp för att packa det sista. Några var sjukt hangover, men de lyckades att härda ut. Efter frukosten gick bussen raka spåret till Emmendingen där vi skulle S-h-o-p-p-a :D Först stannade vi på en "turkbutik", som var jättebra. Hon som jobbade där var supertrevlig och de hade ändå helt okej sortiment. Där köpte jag en leopardfärgad liten väska till mig och ett par örhängen till isa. Sen så var hon så snäll att jag fick välja valfritt bland några örhängen gratis. Då blev det ännu ett par leopardfärgade :P haha.

Sedan snabbade vi oss vidare till nästa butik. De hade supersnygga grejer. Verkligen heeelt min stil. Allt som jag tycker är snyggt. Jag blev typ helt galen och sprang omkring och provade grejer, men jag köpte bara några armband då.

Efter ett tag var vi tvungna att träffa någon tjej från länsstyrelsen. Det kändes inte som att vi elever hade något där att göra för hon pratade bara med lärarna, men vi fick ju iallafall lite fika. Sen blev det fotografering till den Tyska tidningen :P haha. Hoppas bilden blev bra :P

Och seeeeeeen... blev det ännu mer shopping. Jag och rebecca gick först med några andra på en affär och köpte upp oss på lite likörmix och annat smått och gott. Jag kom även ut därifrån med lite överraskningar till Doi. Sen gick vi tillbaka till affären vi var på innan och jag köpte ett par korta jeansshorts.

När vi shoppat klart stannade vi vid ett kebabställe och köpte mat. För mig blev det världens minisallad.

Sen bar det av till Frankrike och Rhenfloden. Där vandrade vi omkring och lyssnade på en kille med musch. Det var ganska intressant och det fanns jättemånga olika växter där eftersom fröna sås då floden svämmar över.

Blåregn

Efter det åkte vi vidare till ett café där de andra åt Schwartzwaldstårta. Ingen tyckte att det var gott, så jag missade ingenting :P hihi. Det såg dock sjuuuukt gott ut :)

Sedan åkte vi vidare till en vinodling. Kanske inte det bästa att dricka vin på tom mage, men det gick ju bra det också :P På en hektar (100x100m) vinodling framställde killen vi var hos 8000 liter vin helt själv, det är sjukt mycket.

På kvällen åkte vi hemåt.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
På tisdagen åkte vi båt hem. Sen satt vi i bussen all night long ända tills vi kom fram vid halv tio på onsdagen :)
Jag lägger upp bild på allt jag har köpt senare.

Tyskland dag 5

25 April.
Halv tio gick bussen igen mot Yach. Först var vi på ett hembygdsmuseum och lärde oss lite om byns historia. Det var inte så speciellt och såg mer ut som något vi skulle kunna göra i skolan, men det hade ju lite viktigt innehåll.

Efter muséet gick vi in i kyrkan som stod bredvid. Byn yach och många andra närliggande byar är väldigt kristna och nästan alla gårdar har en egen "jesus på korset" som vakar över gården. Kyrkan är katolsk.

Efter det skulle vi ut på vandring. Vi gick länge uppför, uppför, uppför. Ännu en varm och skön dag. När vi nått toppen var vi på 1136 meters höjd :) Jag kände verkligen att det inte var lika mycket syre där uppe som längre ner, men det gick bra. Sjukt skön känsla när vi nått toppen och såg utsikten. På himlen flög fallskärmshoppare och glidfligare. Det såg underbart härligt ut! :)

Vägen ner var skön. Utför. Fast man kände sig lite kissnödig efter en hel dags promenixande, fast det löste sig. Vi gick igenom en kohage och såg jättesöta kor. Uuuuh :}

Vi gick sedan till en restaurang i byn (yach) och åt jättegod mat. Jag åt kalkon med pommesfrietes. Sjukt gott. Lätt den godaste middagen på hela resan :D Mmmmmmm.

På kvällen packade jag ihop lite av mina grejer eftersom vi skulle fara dagen efter. Sedan gick jag ner till de flesta andra i källaren där det var fullt ös. Många hade fått i sig lite väl mycket, men läget var ändå under kontroll. Sen blev det bara roligare och roligare ju längre kvällen gick (jag var nykter). Snacka om att vissa gör roliga grejer när de är på lyset ;) hahah

Tyskland dag 4

24 April.

Första stopp blev i en intilliggande by. Där köpte vi lunch (eller ja, frukt och drickyoughurt) till dagens fältarbete.

I tyskland är det vanligt med vattenrännor längs med vägarna.

Lite nya smaker på Neneyoughurtar <3

Där vid tolv åkte vi mot Yach. Bussen kunde inte ta sig ända upp eftersom det var vägarbetsområde så jag och rebecca fick gå på upptäcktsfärd för att hitta en bra vändplats. Vi gick länge och kollade på utsikten. Lyxhus i mängder. Snyggt. Fattar inte hur en familj kan behöva 4-5 våningar, haha.

Jimmys hatt

När vi kommit långt satte vi oss på en bänk och vilade. Det var verkligen stekande hett. Och uppförsbacke. Vi tog lite bilder och gick sedan ner.

När vi hade gått en bit kom de andra och vi fortsatte uppåt igen.

Till slut hade vi kommit upp till ett hus där Sörens kompis Hans bodde. Vi gick in och fyllde vårt vatten där och gick sedan vidare. Vi skulle upp till skogen och kolla vad det fanns för arter där. Vi fick lära oss hur man känner igen bok och avenbok, massa olika skott och vad det är för något, nya blommor och andra växter. Kul :) Jag älskar blommor. Gillar att lära mig nya saker.

I min grupp var Rebecca, Martin och Jimmy. Det gick ganska bra att mäta och kolla vad som fanns i våra provområden, men det var som sagt varmt. De flesta hade bränt sig, bland dem var jag. Röd i ansiktet och röd i urringningen. Tur att jag inte var rödast iallafall, haha. Vi höll på i många timmar och granskade skogen, men någon gång vid 5 var vi klara.

Då gick vi tillbaka till Hans hus och åt “middag”. Vi fick kallskuret kött, ost och bröd. Det kändes verkligen inte som en varmrätt, men det var helt klart spännande att prova på. Ingenting jag kommer prova igen på ett tag, men... haha. Där fanns blodkorv, kalvsyltekorv, falukorv, leverpastejkorv, torkat kött, ett bakonliknande och ett som såg ut som torkad skinka. Bäst var den torkade skinkan. Middagen var ingen höjdare, kändes mer som en förrätt :P

På kvällen gick vi ner de 2 kilometrarna till bussen och vi åkte vidare. Vi stannade till på Penny markt och köpte lunch till morgondagen. Jag köpte en limpa, juice och en cider.

På kvällen satt vi nere i källaren och hade hur kul som helst. Tjejerna satt och pratade relationer och killarna (+malin) spelade poker. Vi hade underbart kul och jag hade ont i kinderna efter kvällen. Halv två gick vi upp mot sängarna. Jag och Rebecca ville inte gå in i sovsalarna i mörker så vi bad jimmy och anton att stänga den när vi kommit in. Men i stället för att göra det smög de in. De kom inte långt. En meter in knuffade anton jimmy så han landade i en tjejs säng. (ps. inte nyktert). Sedan låg de på golvet och fnissade varefter de kröp ut. HAHAHAH. Så sjukt kul.

Tyskland dag 3

23 April.
Klockan 6 slingrade vi oss uppför Schwarzwalds backar och stannade sedan utanför vandrarhemmet Kreutzmoos. Direkt då vi kom in och hade lämnat alla väskor uppe i tjejernas sovsal frågade Lina om jag ville följa med ut och springa. Tveksamt sa jag ja eftersom jag hade ont i magen. Men jag följde med henne en runda på ≈2 km, den sträckan sprang jag totalt tre varv :) Det blev ungefär 6 km till slut :)

Inte förrän elva var den frukost. Jag försökte höra mig för om vad jag tålde med min knackliga tyska och det löste sig till slut. De hade till och med Sojamjölk :D

När vi hade ätit åkte vi iväg på en vandring i ett berg som jag har glömt vad det heter, haha. Vi antecknade vad sören och Ortis sa och gick omkring i det varma landskapet. Vi hade supertur med vädret alla dagar och det var 20-25 grader varje dag.

Vi gick genom en superbrant bokskog med underbar omgivning. Vi gick förbi stenområden, vattenfall och massa annat. Knäna blev lite slitna av att gå i branterna och man var hela tiden tvungen att vara på sig vakt på de löviga underlaget. Vi gick minst en mil och snacka om att vi var slut efter att ha gått i den kuperade terrängen.

Efteråt stannade vi på Lidl för att handla lite. Många köpte sprit och vin och annat alkoholhaltigt. Känns lite kul att man kan köpa här om man vill :)

På kvällen var det vinprovning i ett av killarnas rum. Jag kände inte för det, så jag smakade bara på ett vin. Det var tydligen det godaste, så då missade jag ju inget ;) haha. Där spelade även Emanuel gitarr och vi andra sjöng.

Tyskland dag 2

22 April
Att sova på bussen är inte det lättaste, men jag kunde ändå sova ganska många timmar. Någon gång vid 6 halv sju vaknade jag i Skåne med jättefin utsikt. På höger sida var havet och till vänster fanns gröna vackra slätter. Vi var framme i Trelleborg. Där checkade vi in och tog sedan med oss vår frukost till ett ett hus och fikade. Efter det spelade vi kort. Gissa vem som spöade boysen? hihi

Just efter nio startade de insläppet till färjan. Men inte förrän efter tio åkte vi iväg. Vi la våra grejer på ett ställe på båten där vi satt och fördrev lite tid genom att:
- Spelade kort: Gin Rummy, Neger och president osv.
- Kollade på lite grejer i shoppen.
- Utforskade båten.
- Läste tidning.

Halv sju stannade båten i Travemünde och vid sju hade vi tagit oss ut därifrån.

Vi åkte sedan med bussen genom Tyskland ända fram till Kreuzmoos.
Första gången vi stannade var någon gång på kvällen för att äta. Klockan var där vid nio och det fanns två olika butiker att handla på. Den ena var burgerking och den andra var en “restaurang” med typisk tysk mat. Det fanns även en liten “mack-aktig” affär. Jag tålde absolut i-n-g-e-n-t-i-n-g... Inte kul. Blev sjukt less.

På det där stället hade de för övrigt super high-tec toaletter. Som torkade sitsen efter man var klar, hahah :P

Inte förrän efter elva fick jag min mat. Kalops. Det var gott men eftersom jag inte hade ätit något rejält sedan klockan tolv fick jag ont i magen. Under tiden jag åt i bussen visades en jättedålig film som hette “Allt flyter”.

Tyskland dag 1

21 April
Nästan en timme innan bussen dök upp blev jag avsläppt av mor och far på skolan. Lite förvånad blev jag allt över att så många redan hade kommit. Jag väntade med Martin, Emanuel och några andra jä

Första stopp blev i Sundsvall där vi hade kisspaus. Jag köpte en tidning, Chic. Eftersom alla behövde på toa blev kisskön sjukt lång. Lite kul var det allt när nån random kom in för att kissa, men vände vid ingången då hon såg kön.

Jag satt längst fram i bussen. Bakom mig satt Jimmy, Martin, Tobias och Per. Eftersom bussen tog ≈ dubbelt så många platser som vi var personer fanns det gott om plats att sprida ut sig på. Nästan alla fick två säten var :) De satt och spelade gitarr och spelade även poker.

Jag gjorde inte så mycket. Slappade. Läste Glamour och smaskade på naturgodis som min älskade mamma köpt till mig. Danke!

Vid halv åtta stannade vi i Tönnebro och åt middag. Jag hade med mig sallad, så jag smusslade in den och satt och åt bredvid de andra (som faktiskt beställt mat från stället).

När vi ätit klart gick vi in på macken i närheten där somliga (nämner inga namn) köpte kinderägg och fick små ice-age-klistermärken på köpet ;) hihi.

Efter maten hoppade vi in i bussen igen och då såg vi på film. Klassikern Eurotrip var ju nästan ett måste på resan, haha.

Tyskland imorron

Halloj!
Imorgon bär det av till Tyskland. Efter cirkus en miljon om och men är nu resan 100% (njaaaa) säker. Klockan 14.00 susar bussen från skolan mot Kreuzmoos. Vi har hyrt en buss som vi kommer ha med oss under hela resan och som kommer ta oss mååååånga mil. Klockan 10 på torsdag åker vi över med färjan från Trelleborg till Travemünde för att sedan brumma vidare till vår slutdestination.

Nä, nu är det slut babblat för min del. Har både packning och projektarbete att göra, så nu är det bara att sätta fart ;)

lite knas

Nu har jag precis haft ett minst sagt speciellt pass på pedagogiskt ledarskap. Tänkter inte gå in på det mer än så. Nu är jag iallafall trött och slut. Borde egentligen skriva lite på projektarbetet, men jag känner inte taggen... Måste ta tag i det nu och skriva det sista :P

Nästa lektion är friskvård. Hm, det kommer bli pinsamt. För vi har fått lappar på 6 personer i klassen som vi ska "utvärdera". Säga till dem vad de bör börja med, vad de ska sluta med och vad de ska fortsätta med. Det kan ju vara lite känsligt att säga till någon vad de bör sluta med, men jag hoppas att jag kan säga det på ett snyggt sätt, haha.

Chocolate vanilla perfume

Idag har jag labbat till mitt projektarbete. Satt först i NO-rummet, men sen kom en lärare och packade upp hjärta, lungor och njurar bredvid mig så jag fick lov att utrymma stället. Det luktade bokstavligen dött djur! Då var jag tvungen att sitta i korridoren (som förövrigt är typ 2 meter bred :P). Snacka om att det blev trångt där lilla jag satt och hällde eteriska oljor hit och dit.

Hur som helst. 3 timmars labbande resulterade i 7 olika parfymer med samma doft fast olika koncentration på doftämnena. Jag blev riktigt nöjd, men just nu är jag så sjukt less på den doften, haha.

Här har ni min choklad/vanilj-parfym.