PROTEINPULVER

Igår var jag ute på en löparrunda med Dolly för att få lite endorfiner till kroppen eftersom jag hade en halvdålig dag. Efter löpningen kände jag mig mycket piggare och mådde mycket bättre. Måste säga att den allra största fördelen med träning är det sköna känslan man får i kroppen efteråt. Den känslan går långt före alla hälsovinster så som bättre kondis och starkare muskler för mig. Men självklart är ju en stor anledning till att jag tränar löpning just för att få bättre kondition och uthållighet.

I fredags efter min jobbintervju gick jag och Johan runt på hälsokostaffärer/gymbutiker. Vi började med Budo-fitness
där jag hörde mig för och ställde frågor kring mjölkfria alternativ till proteinpulver baserat på kasein (mjölkprotein). Det visade sig att jag hade två proteinbaser att välja på - soja eller ägg. En burk på budofitness låg på ca 330 kronor, så vi bestämde oss för att kolla in Gymgrossistens sortiment innan vi köpte något. Där pratade vi med en jättetrevlig kille som ärligt förklarade vilka proteinpulver som var bäst. Han rekommenderade de billigare produkterna och tyckte de var minst lika bra som de dyra. Anledningen till att de dyrare burkarna var just dyrare sa han berodde på att de hade lagt vikten vid godare smak. Och för min del kan jag stå ut med lite sämre smak om jag "sparar" några hundralappar. Till slut köpte jag iallafall ett sojaproten för 179 kronor och en shaker för 35 kronor.

Jag har varit mycket tveksam till proteinpulver och är fortfarande en skeptiker på om de verkligen hjälper. Har nämligen lärt mig att kroppen inte behöver särskilt mycket proteiner och att man kan få i sig den mängden genom maten, men min teori har sina fallgropar.

Tar det några timmar efter träningen tills kroppen får mat fortsätter den att bryta ner musklerna istället för att bygga upp dem. Det här gör träningen i muskeluppbyggnadssynpunkt nästintill onödig. Som ni säkert vet så bryts musklerna ner när man tränar och det är först under vilan som kroppen byggs upp igen. Därför är det viktigt att kroppen snabbt får protein efter träningen. Protein är musklernas byggstenar.

Min nya teori är att proteinpulver är bra att ta direkt efter träningen om man vet att man inte kommer äta direkt man kommer hem. På så vis behöver man inte oroa sig för att musklerna bryts ned i vilan. Dessutom blir det inte lika stressigt med maten. Musklerna bryts inte ned om de inte får kolhydrater och fetter på en gång, men kroppen kan däremot bli lite seg om depåerna är tömda. Så länge man får i sig mat några timmar efter träningen går det bra.

Måste dock tillägga att proteinpulver aldrig kan ersätta vanlig mat. Har man bara pulvret som proteinkälla går man miste om en massa näringsämne som finns i vanligt kött, t.ex. järn. Pulver ska bara användas som komplement till vanlig mat och behöver inte tas om man äter mycket proteiner i maten direkt efter träning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0